Autokauppariita
Riita-asioihin tarjoamme ilmaisen konsultaation / alkuneuvonnan asian edistämiseksi ja arvioimiseksi. Ota rohkeasti yhteyttä puhelimitse, niin voimme käydä läpi tilannetta ja opastaa tilanteessasi. Alkuvaiheen yhteydenotolla voidaan mahdollisesti saada riita ratkaistua jo ennen varsinaisen riidan syntymistä tai vaihtoehtoisesti helpottaa ja nopeuttaa myöhemmän riidan ratkaisua.
Monet aristelevat täysin turhaan juristiin yhteyden ottamista ja jäävät ilman tapauksen edistämisen kannalta oleellisia tietoja, älä ole yksi näistä.
Tarjoamme maksuttoman alkuneuvottelun riita-asioissa. Soita meille, niin käymme yhdessä läpi tilanteesi ja autamme sinua löytämään parhaan ratkaisun.
​
Miksi ottaa yhteyttä:
​
-
Ennakointi on avainasemassa: Usein riidat voidaan ratkaista jo alkuvaiheessa, mikä säästää aikaa, rahaa ja hermoja. Alkuvaiheen toimenpiteet ovat myös merkittäviä myöhemmässä riidanratkaisun vaiheessa.
-
Asiantuntijan tuki: Saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi, mikä auttaa sinua tekemään oikeita päätöksiä ja varmistat ettet menetä oikeuttasi vedota virheeseen.
-
Ei mitään menetettävää: Maksuton alkuneuvottelu ei sido sinua mihinkään, mutta se voi avata uusia mahdollisuuksia riidan ratkaisemiseksi.
​
Älä epäröi – ota yhteyttä jo tänään
​
Me olemme täällä sinua varten. Autamme sinua selvittämään tilanteesi ja löytämään parhaan ratkaisun tilanteeseesi.
Käytetyn auton virheet: Yleisopas ongelmatilanteisiin
​
Käytetyn auton ostaminen voi joskus tuoda mukanaan ikäviä yllätyksiä. Auton vikojen kanssa painiminen voi olla turhauttavaa ja taloudellisesti kuormittavaa. Onneksi kuluttajasuojalaki ja muut säädökset tarjoavat suojaa ostajalle, kunhan tietää oikeutensa ja toimii oikein. Tässä artikkelissa käymme läpi käytetyn auton virheisiin liittyvät keskeiset asiat ja kerromme, miten toimia, jos autossasi ilmenee ongelmia.
​​
​
Tärkeä huomioida kun käytetyssä autossa on virhe
Alkuun on syytä käsitellä kokemuksemme mukaan harvan kuluttajan tietämä seikka auton virhettä korjatessa.
Kun käytetyssä autossa on korjausta vaativa vika tai muu virhe, on äärimmäisen tärkeää kuluttajalle (ostajalle) huomioida myyjän oikeus korjata virhe. Poikkeamat tästä voivat johtaa jopa myyjän vastuun katoamiseen tai merkittävään alenemiseen.
Myyjän oikeus korjata virhe on kuluttajansuojalain tapa suojata myyjää kohtuuttomilta taloudellisilta vahingoilta. Tämä myyjän oikeus erittäin ankara. Ammattimaisilla elinkeinonharjoittajalla on tyypillisesti omat kanavat, sekä valmiita yhteistyökumppaneita tai mahdollisuus auton korjaamiseen oman toimintansa puitteissa. Tämän myötä auton korjaaminen ulkopuolisella korjaamolla voi olla huomattavasti kalliimpaa kuin se olisi ollut myyjän omia kanavia käyttäen, eikä myyjä välttämättä ole vastuussa näistä korjauksista ellei myyjälle (autoliike) ole tarjottu mahdollisuutta virheen korjaamiseen itse. Myyjällä ei kuitenkaan ole loputonta oikeutta yrittää korjata virhettä vaan kuluttajansuojalain muutosten myötä on omaksuttu jopa ns. yhden korjauskerran periaate, joka tarjoaa myyjäliikkeelle (autokauppa) yhden korjausyrityksen saattaa kaupan kohde (käytetty auto) sopimuksen mukaiseen kuntoon. Kuluttajalla on yleensä oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua jo yhden tuloksettoman oikaisuyrityksen (virheen korjausyritys) jälkeen.
Tiivistyksenä: Myyjäliikkeelle tulee aina antaa mahdollisuus korjata virhe eikä viedä mahdollista vikaa korjattavaksi olematta ensin myyjään yhteydessä. Ole aina ensin yhteydessä myyjään varmista heille oikeus vaikuttaa korjaukseen.
​
​
Milloin käytetyssä autossa on virhe?
​
Kaikki käytetyn auton viat eivät ole virheitä. Auton normaali kuluminen ei kuulu myyjän vastuulle. Virheestä on kyse silloin, kun auto on huonommassa kunnossa kuin ostajalla on syytä olettaa ottaen huomioon auton ikä, ajomäärä, hinta ja myyjän antamat tiedot.
Virheenä voidaan pitää esimerkiksi:
​
-
Ennenaikainen rikkoutuminen: Auton osa hajoaa ennen kuin sen oletettua käyttöikää olisi syytä odottaa.
-
Virheellinen korjaus: Autossa on vika, joka johtuu ennen kauppaa tehdystä virheellisestä korjauksesta.
-
Muu huonompi kunto: Auto on muuten huonommassa kunnossa kuin ostajalla on aihetta olettaa.
-
Auto poikkeaa myyjän markkinoinnissa esitetystä: Mikäli auto negatiivisesti poikkeaa (vikoja tai puuttuvia ominaisuuksia etc. ) myyjän autosta antamista tiedoista, voidaan katsoa autossa olevan virhe.
-
Takuunalainen vika: Autoon tulee vika, joka kuuluu takuun piiriin.
Myyjä ei ole vastuussa viasta, jos:
​
-
Viasta on kerrottu ennen kauppaa: Myyjän on kuitenkin pystyttävä näyttämään toteen, että viasta on kerrottu ostajalle ennen kaupantekoa.
-
Vika johtuu tapaturmasta, vääränlaisesta käsittelystä tai huollon laiminlyönnistä: Ostajan tulee pitää autosta asianmukaisesti huolta.
-
Vika johtuu normaalista kulumisesta: Käytetyn auton osien on normaalia kulua käytössä. Normaali kuluma on myyjien tyypillinen ensimmäinen vastaus kun ostaja reklamoi auton virhettä lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Arvioitaessa mikä on normaalia kulumaa on ostajan syytä olla tarkkana. Pelkkä väite normaalista kulumasta ei poista virhevastuuta.
​​
​
Virheolettama ja sen jälkeen
​
Jos autossa ilmenee vika pian kaupanteon jälkeen, kuluttajansuojalain virheolettama helpottaa ostajan asemaa. 12 kuukauden kuluessa ilmenneen vian katsotaan olleen autossa jo kaupantekohetkellä, ellei myyjä pysty toisin osoittamaan. Virhevastuu ei kuitenkaan pääty 12 kuukauden jälkeen, vaan se on voimassa määräämättömän ajan. Tällöin ostajan on kuitenkin pystyttävä osoittamaan, että vika oli jo ostohetkellä tai että auto on muuten rikkoutunut ennenaikaisesti. Tähän tarvitaan tyypillisesti normaalia kattavampia asiantuntijalausuntoja korjaamoilta tai tekniikan alan asiantuntijoilta.
​
​
Mitä tehdä, kun käytetyssä autossa ilmenee ongelmia?
​
-
Lopeta auton käyttö: Jos vika vaikuttaa sellaiselta, että auton käyttö voi pahentaa sitä, lopeta auton käyttö välittömästi. Mikäli auton käyttöä jatketaan ja auto vikaantuu alkuperäistä vakavammin, voidaan ostajan katsoa myötävaikuttaminen vahingon syntyyn. Myyjä ei korvaa virhettä siltä osin kuin ostaja on myötävaikuttanut sen syntyyn. Arviointi miltä osin ongelmaan myötävaikutettu on seikka jonka haluaa välttää. nämä rajanvedot ovat juridisesti ennustamattomia sillä eri tekniikan asiantuntijalausunnot voivat olla täysin perustellusti näistä eri mieltä.
-
Ota yhteyttä myyjään (reklamoi): Ilmoita viasta viipymättä myyjälle. Jos auto on ostettu autoliikkeestä, ota yhteyttä liikkeen myyjään. Jos auto on ostettu yksityishenkilöltä, ota yhteyttä suoraan myyjään. Tee yhteydenotto (reklamaatio) kirjallisesti, kuten sähköpostilla tai muulla tavoin jolla voidaan varmentaa kuka on lähettänyt kenelle, milloin ja mikä on ollut viestin sisältö. Tämä helpottaa asian jälkihoitoa ja ehkäisee väitteitä joissa myyjä on voinut unohtaa suullisesti tehdyn reklamaation.
-
Pyydä korjausta tai muuta hyvitystä: Kuluttajansuojalain mukaan sinulla on oikeus vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta tai kaupan purkua. Ensisijainen hyvitys on virheen korjaaminen. Jos korjaus ei ole mahdollinen tai se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Reklamaation jälkeen tehtävä vaatimus toimenpiteistä tulee tehdä kohtuullisessa ajassa reklamaation tekemisestä. Vaatimukset voidaan käsitellä jo suoraan reklamaatiossa.
-
Toimeksianto juristille: Mikäli myyjä ei suostu korjaamaan virhettä tai muutoin esitettyihin vaatimuksiin, on syytä tehdä toimeksianto juristille edustamisesta. Tätä varten kannattaa katsoa etukäteen vakuutukset läpi. Tyypillisesti autokaupan riidat voidaan kattaa 1. oikeusturvavakuutuksesta 2. kotivakutuuksen oikeusturvapykälän avulla (käy läpi kotivakuutus löytyykö sieltä tällaista) 3. kattavamman autovakuutuksen avulla.
-
Mikäli asialle löytyy vakuutuskattavuus, jää asiakkaan omavastuuosuus edustaja kustannuksista tyypillisesti n. 15 %:n kokonaissummasta. Autokauppariidan omavastuuosuus on tyypillisesti 300 - 1 500 € riippuen joudutaanko asiassa etenemään tuomioistuimeen. Tyypillisesti jopa yli 90 % autokauppariidoista saadan ratkaistua sovintosopimuksella, eli ilman että asiaa tarvitsee saattaa tuomioistuimeen. Tällöin omavastuuosuuden suuruuskaan ei nouse mainitun asteikon yläpäähän.
​
Hyvitys käytetyn auton virheestä
​
Käytetyn auton virheen hyvityksenä voit saada:
​
-
Korjauksen: Kuluttajansuojalain mukaan ostajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista eli oikaisua. Tämä tarkoittaa, että myyjä on velvollinen korjaamaan virheen maksutta kohtuullisessa ajassa, ilman että auton arvo alenee tai ostajalle aiheutuu huomattavaa haittaa. Uudistuneen kuluttajansuojalainsäädännön mukaan yrityksellä on lähtökohtaisesti yksi korjausyritys käytettävissään, jolla pyritään puuttumaan yleistyneisiin korjauskierteisiin. Hyväksyttävien korjausyritysten määrä riippuu kuitenkin myös virheen luonteesta sekä tavaran ominaisuuksista ja arvosta.
-
Hinnanalennuksen: Jos virhe on merkittävä eikä myyjä ole korjannut sitä hyväksyttävällä tavalla tai kohtuullisessa ajassa, ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta. Hinnanalennus on tyypillinen hyvitysmuoto tilanteissa, joissa virheen korjaaminen ei ole mahdollista tai sen kustannukset olisivat kohtuuttomat auton arvoon nähden. Hinnanalennuksen suuruus määritellään tapauskohtaisesti, ja siinä voidaan ottaa huomioon esimerkiksi puuttuvan ominaisuuden arvo verrattuna vastaaviin autoihin.
-
Kaupan purun: Olennaisen virheen tapauksessa ostajalla voi olla oikeus purkaa kauppa ja saada rahansa takaisin. Kaupan purku tarkoittaa, että molemmat osapuolet palautetaan siihen asemaan, jossa he olisivat olleet ilman kauppaa. Kaupan purkamisen edellytykset arvioidaan aina tapauskohtaisesti. Kaupan purun edellytyksiä voidaan arvioida joka suoraan korjauskustannus perusteellaa jolloi niiden suuruutta verrataan kauppahintaan. Kaupan purku ei kuitenkaan edellytä aina korkeaa korjauskustannusten osuutta kauppahinnasta. Kaupan purkua voi vaatia myös ns. erityisen edellytyksen perusteella. Erityisen edellytyksen perusteella oikeus kaupan purkuun voi syntyä siten kaupan kohteessa on olennainen virhe sillä perusteella että siinä ei ole sellaista ominaisuutta joka on ollut ostajalle oleellinen ja on myyjä on tämän tiennyt tai olisi pitänyt tietää.
​
Virheen merkitystä arvioitaessa otetaan huomioon useita tekijöitä, kuten auton ikä, ajokilometrit, kauppahinta, auton ennakkomarkkinointi, korjausmahdollisuudet ja -kustannukset sekä korjauksen tarkoituksenmukaisuus. Myös ostajan perustellut odotukset auton kunnosta vaikuttavat arviointiin.
​
Virhetilanteessa ostajalla on oikeus vaatia myyjää korjaamaan virhe tai toimittamaan virheetön auto. Tätä kutsutaan virheen oikaisuksi (korjaus), ja se on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja vastikkeetta eli ilman kustannuksia ostajalle.
​​
​
Vahingonkorvauksesta
​
Jos virhe on aiheuttanut sinulle vahinkoa, voit vaatia myyjältä vahingonkorvausta. Ostaja voi olla oikeutettu vahingonkorvaukseen, jos virhe on aiheuttanut hänelle vahinkoa. Vahingonkorvauksen edellytyksenä on kuitenkin yleensä myyjän tuottamuksellinen eli huolimaton menettely. Virheestä johtuvaa vahinkoa voi olla esimerkiksi saamatta jäänyt auton käyttöhyöty korjausten tai virheen vuoksi, tai muut virheestä aiheutuneet selvittelykustannukset. Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää, että aiheutuneet kustannukset voidaan luotettavasti osoittaa esimerkiksi kuitein.
​
Vahingonkorvauksen saaminen edellyttää yleensä myyjän tuottamusta eli huolimattomuutta. Vahingot jaetaan välittömiin ja välillisiin vahinkoihin. Välittömät vahingot, kuten korjauskustannukset, ovat lähtökohtaisesti myyjän vastuulla. Välillisten vahinkojen, kuten tulonmenetyksen, korvaaminen edellyttää myyjän huolimattomuutta.
​
​
Vaihtoehtoja riidanratkaisuun
​
Jos et pääse sopuun myyjän kanssa, voit kääntyä kuluttajariitalautakunnan puoleen. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton elin, joka auttaa kuluttajia ja yrityksiä ratkaisemaan riitoja. On kuitenkin hyvä tiedostaa, että kuluttajariitalautakunta on tällä hetkellä ruuhkautunut ja ratkaisua voi joutua odottamaan pitkään, jopa 1-2 vuotta.
​
Nopeamman ratkaisun saavuttamiseksi suosittelemme kääntymään suoraan juristin puoleen. Me Naskalilla autamme sinua selvittämään asiaa ja neuvottelemaan myyjän kanssa sovinnollisen ratkaisun löytämiseksi. Useimmat autokauppariidat ratkeavat sovintosopimuksella, jolloin vältytään aikaa vievältä ja kalliilta oikeudenkäynniltä.
​
Vakuutuksen hyödyntäminen
​
Ennen juristin palkkaamista kannattaa tarkistaa, kattaako oikeusturvavakuutuksesi asianajokulut. Oikeusturvavakuutus sisältyy usein koti-, auto- tai ammattiliiton jäsenyyteen. Mikäli vakuutuksesta löytyy kattavuus, omavastuuosuus kuluista jää yleensä noin 15 prosenttiin kokonaissummasta. Omavastuuosuus on tyypillisesti noin 300–1500 euroa riippuen siitä, joudutaanko asia viemään oikeuteen asti.
​
Hyvä uutinen on, että valtaosa kauttamme hoidetuista autokauppariidoista ratkeaa sovintosopimuksella ilman oikeudenkäyntiä (yli 90 %). Tämä tarkoittaa, että omavastuusi todennäköisesti pysyy lähempänä edullisempaa 300 euron rajaa.
​
Käräjäoikeus viimeisenä keinona
​
Jos sovintoa ei synny, voit viedä asian käräjäoikeuteen. Käräjäoikeuden päätös on sitova, mutta oikeudenkäynti on usein aikaa vievä ja kallis prosessi. Siksi sovinnollinen ratkaisu on yleensä suositeltavampi vaihtoehto.
​
​
Asiantuntija-avun käyttäminen
​
Juristi auttaa sinua selvittämään oikeutesi ja neuvottelemaan myyjän kanssa. Juristi voi myös auttaa sinua tekemään reklamaation ja viemään asian tarvittaessa kuluttajariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen. Jos olet ostamassa tai olet ostanut käytetyn auton ja sinulla on epäilyksiä auton kunnosta, ota yhteyttä meihin alla yhteydenottolomakkeella.
​
Pyrimme aina ensisijaisesti sovinnolliseen ratkaisuun, joka on nopea ja kustannustehokas. Selvitämme puolestasi vakuutuskattavuuden, jotta saat parhaan mahdollisen hyödyn vakuutuksistasi. Lisäksi tarjoamme läpinäkyvän hinnoittelun ja pidämme sinut ajan tasalla kaikista kuluista, jotta vältyt ikäviltä yllätyksiltä.
​
Tarjoamme maksuttoman alkuneuvottelun riita-asioissa. Soita meille, niin käymme yhdessä läpi tilanteesi ja autamme sinua löytämään parhaan ratkaisun.
​
Miksi ottaa yhteyttä:
​
-
Ennakointi on avainasemassa: Usein riidat voidaan ratkaista jo alkuvaiheessa, mikä säästää aikaa, rahaa ja hermoja. Alkuvaiheen toimenpiteet ovat myös merkittäviä myöhemmässä riidanratkaisun vaiheessa.
-
Asiantuntijan tuki: Saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi, mikä auttaa sinua tekemään oikeita päätöksiä ja varmistat ettet menetä oikeuttasi vedota virheeseen.
-
Ei mitään menetettävää: Maksuton alkuneuvottelu ei sido sinua mihinkään, mutta se voi avata uusia mahdollisuuksia riidan ratkaisemiseksi.
​​
Älä epäröi – ota yhteyttä jo tänään
​
Me olemme täällä sinua varten. Autamme sinua selvittämään tilanteesi ja löytämään parhaan ratkaisun tilanteeseesi.
​
​
Maksuttoman alkukartoituksen saat soittamalla meille
OTA YHTEYTTÄ
Lakiasiaintoimisto Naskali Oy
Y-tunnus: 3256316-6
Teiskontie 1
33500 Tampere
050 556 7555