Remonttiriita
Riita-asioihin tarjoamme ilmaisen konsultaation / alkuneuvonnan asian edistämiseksi ja arvioimiseksi. Ota rohkeasti yhteyttä puhelimitse tai jätä tarjouspyyntölomakkeella yhteystietosi, niin otamme yhteyttä puhelimitse ja voimme käydä läpi tilannetta ja opastaa tilanteessasi. Alkuvaiheen yhteydenotolla voidaan mahdollisesti saada riita ratkaistua jo ennen varsinaisen riidan syntymistä tai vaihtoehtoisesti helpottaa ja nopeuttaa myöhemmän riidan ratkaisua.
Monet aristelevat täysin turhaan juristiin yhteyden ottamista ja jäävät ilman tapauksen edistämisen kannalta oleellisia tietoja, älä ole yksi näistä.
Tarjoamme maksuttoman alkuneuvottelun riita-asioissa. Soita meille, niin käymme yhdessä läpi tilanteesi ja autamme sinua löytämään parhaan ratkaisun.
Miksi ottaa yhteyttä:
Ennakointi on avainasemassa: Usein riidat voidaan ratkaista jo alkuvaiheessa, mikä säästää aikaa, rahaa ja hermoja. Alkuvaiheen toimenpiteet ovat myös merkittäviä myöhemmässä riidanratkaisun vaiheessa.
Asiantuntijan tuki: Saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi, mikä auttaa sinua tekemään oikeita päätöksiä ja varmistat ettet menetä oikeuttasi vedota virheeseen.
Ei mitään menetettävää: Maksuton alkuneuvottelu ei sido sinua mihinkään, mutta se voi avata uusia mahdollisuuksia riidan ratkaisemiseksi.
Älä epäröi – ota yhteyttä jo tänään
Me olemme täällä sinua varten. Autamme sinua selvittämään tilanteesi ja löytämään parhaan ratkaisun tilanteeseesi.
Mitä tehdä kun remontissa on tehty virheitä?
Toimi näin, kun remontissasi ilmenee virhe:
-
Keskeytä työ: Jos huomaat, että remontissa on virhe, joka saattaa pahentua työn jatkuessa, keskeytä työ välittömästi. Näin vältät lisävahinkoja ja turvaat korvausvaatimuksesi. Mikäli työt ovat jo saatettu loppuun, älä teetä korjauksia antamatta alkuperäiselle remontin tekijälle mahdollisuutta korjata virhettä itse. Työn tuottajan oikeus korjata virhe on vahva oikeus, josta poikkeaminen voi johtaa jopa virhevastuun katoamiseen tai huomattavaan alenemiseen. Vahinkojen estämiseksi tai rajoittamiseksi tarpeelliset kiireelliset korjaukset voidaan kuitenkin tarvittaessa teettää nopeimmalla mahdollisella tavalla.
-
Reklamoi kirjallisesti: Ilmoita viasta viipymättä urakoitsijalle kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostitse. Kerro yksityiskohtaisesti, mikä virhe on kyseessä ja miten se ilmenee. Liitä mukaan mahdolliset valokuvat tai muut todisteet virheestä. Kirjallinen reklamaatio helpottaa asian käsittelyä myöhemmin ja varmistaa, ettei urakoitsija voi väittää, ettei hän ole saanut reklamaatiota.
-
Vaadi korjausta tai muuta hyvitystä: Kuluttajansuojalain mukaan sinulla on oikeus vaatia virheen korjaamista, hinnanalennusta tai jopa sopimuksen purkua. Ensisijainen hyvitys on virheen korjaaminen, mutta jos se ei ole mahdollista tai se ei onnistu kohtuullisessa ajassa, voit vaatia muita hyvityksiä. Esitä vaatimuksesi selkeästi, perustellusti ja kirjallisesti kohtuullisessa ajassa reklamaation jälkeen.
-
Käänny juristin puoleen: Jos urakoitsija ei suostu korjaamaan virhettä tai muutoin vastaamaan vaatimuksiisi, on syytä kääntyä juristin puoleen. Tarkista ensin, kattaako oikeusturvavakuutuksesi asianajokulut. Oikeusturvavakuutus sisältyy usein koti- tai vastuuvakuutukseen. Mikäli vakuutuksesta löytyy kattavuus, omavastuuosuus jää yleensä noin 15 prosenttiin kokonaiskuluista. Tyypillinen omavastuu remonttiriidoissa on 300-1500 euroa riippuen siitä, joudutaanko asia viemään oikeuteen. On kuitenkin hyvä muistaa, että useimmat remonttiriidat ratkeavat sovintosopimuksella, jolloin omavastuuosuus jää yleensä pienemmäksi.
Muista:
-
Älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijaan, jos sinulla on epäilyksiä remontin virheellisyydestä. Remontin virheellisyyttä arvioitaessa voidaan joutua myös turvautumaan tavarantarkastajaan
-
Dokumentoi kaikki viestintä urakoitsijan kanssa ja säilytä kaikki remontille liittyvät asiakirjat, kuten sopimus, laskut ja kuitit.
-
Hae oikeusturvavakuutuksesta alustava korvauspäätös lakimiehen palkkion kattamiseksi. Päätöksen saamisessa kestää tyypillisesti noin kuukausi tai lisätietotarpeiden noustessa jopa enemmän, joten päätös kannattaa olla valmiina tarvittaessa jotta asian käsittelyssä ei tule viiveitä.
-
Pyri ensisijaisesti sovinnolliseen ratkaisuun urakoitsijan kanssa. Pitkä käräjäkäsittely ei ole kummankaan osapuolen etu.
-
Jos sovinto ei keskinäisesti onnistu, juristin apu voi olla tarpeen tilanteen ratkaisemiseksi.
Hinta-arvio ja urakkahinta
Remontin hinnoittelu voi tapahtua joko hinta-arvion tai urakkahinnan perusteella. Molemmissa tapauksissa on kuitenkin tärkeää, että hinnoittelusta on sovittu selkeästi etukäteen.
Hinta-arvio:
Jos urakoitsija antaa hinta-arvion ennen sopimuksen tekemistä, se toimii suuntaa antavana arviona remontin kokonaiskustannuksista. Hinta-arvio ei kuitenkaan ole sitova, vaan lopullinen hinta voi poiketa siitä. Kuluttajansuojalain mukaan hinta-arviota ei saa ylittää ilman perusteltua syytä yli 15 prosentilla.
Perusteltu syy hinnan ylittymiselle voi olla esimerkiksi yllättävien lisätöiden tarve, joita ei ole voitu ennakoida hinta-arviota laadittaessa. Urakoitsijan on kuitenkin ilmoitettava lisätöistä ja niiden kustannuksista kuluttajalle ennen niiden tekemistä.
Urakkahinta:
Urakkahinta on kiinteä hinta, joka sovitaan etukäteen koko remontista. Urakkahinta on sitova, eikä urakoitsija saa ylittää sitä, vaikka työ osoittautuisi odotettua kalliimmaksi. Urakkahintaan sisältyvät kaikki remonttiin liittyvät kustannukset, kuten työ-, materiaali- ja matkakulut.
Urakkahintaan voidaan kuitenkin tehdä muutoksia, jos kuluttaja tilaa lisätöitä, jotka eivät sisälly alkuperäiseen sopimukseen. Lisätöistä on sovittava erikseen ja niistä on annettava erillinen hinta-arvio tai urakkatarjous.
Hinnan merkitys sopimuksessa:
Hinta on olennainen osa remonttisopimusta, ja sen on oltava kohtuullinen suhteessa tehtyyn työhön. Jos hinnasta ei ole sovittu etukäteen, urakoitsijalla on oikeus periä laskunsa omien laskelmiensa mukaan, kunhan hinta ei ole kohtuuton ja siitä on annettu erittely.
Hinta-arvio ja urakkahinta ovat kaksi eri tapaa hinnoitella remontti. Hinta-arvio on suuntaa antava, kun taas urakkahinta on sitova. Molemmissa tapauksissa on tärkeää, että hinnoittelusta on sovittu selkeästi etukäteen ja että kuluttajan oikeudet on turvattu.
Erimielisyydet laskusta
Jos olet eri mieltä urakoitsijan kanssa laskusta, sinulla on oikeus pidättää maksu siltä osin, kuin pidät sitä perusteettomana. On kuitenkin tärkeää ilmoittaa tästä kirjallisesti urakoitsijalle ja perustella kantasi.
Jos erimielisyyttä ei saada ratkaistua, voit kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen tai asiantuntevan juristin puoleen.
Milloin hinta on kohtuuton?
Remonttilaskun kohtuullisuutta arvioidaan aina tapauskohtaisesti, eikä yksiselitteistä rajaa voida vetää. Lain mukaan laskun on kuitenkin oltava oikeassa suhteessa tehtyyn työhön ja sen vaatimaan ammattitaitoon, käytettyihin työvälineisiin sekä remontin laatuun.
Kohtuuttomuuden arvioinnissa otetaan huomioon myös remontin laajuus ja yleinen hintataso vastaavanlaisista remonteista. Jos lasku on huomattavasti korkeampi kuin mitä vastaavasta remontista yleensä veloitetaan tai jos hinta ei ole perusteltavissa tehdyllä työllä, voidaan sitä pitää kohtuuttomana.
Esimerkiksi pienen kylpyhuoneremontin hinta ei voi olla sama kuin koko asunnon remontilla. Samoin, jos remontti on tehty huolimattomasti ja siinä on selviä virheitä, laskua voidaan pitää kohtuuttomana, vaikka hinta itsessään olisikin yleisen hintatason mukainen.
Jos epäilet, että remonttilaskusi on kohtuuton, kannattaa pyytää urakoitsijalta yksityiskohtainen erittely laskusta ja verrata sitä muihin vastaavanlaisiin remontteihin. Voit myös kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen saadaksesi lisätietoa oikeuksistasi ja neuvoja tilanteessasi.
Vinkkejä hintakiistojen välttämiseksi
-
Tee aina kirjallinen sopimus remontista.
-
Pyydä urakoitsijalta yksityiskohtainen hinta-arvio tai urakkatarjous.
-
Varmista, että sopimuksessa on selkeät ehdot lisätöistä ja niiden hinnoittelusta.
-
Sovi maksueristä ja niiden aikataulusta.
-
Pyydä urakoitsijalta erittely laskusta, josta käy ilmi tehdyt työt ja käytetyt materiaalit.
Remontin viivästyminen
Remontin viivästyminen on valitettavan yleinen ongelma, joka voi aiheuttaa huomattavaa haittaa ja lisäkustannuksia. Onneksi kuluttajansuojalaki tarjoaa sinulle useita keinoja suojautua viivästyksiltä ja vaatia hyvitystä, jos remontti ei valmistu sovitusti.
Mitkä ovat oikeutesi viivästyneessä remontissa?
-
Työn loppuunsaattaminen: Voit vaatia urakoitsijaa saattamaan työn loppuun sovitusti.
-
Maksun pidättäminen: Sinulla on oikeus pidättää maksu viivästyneen työn osuudesta, kunnes työ on valmis. Pidätettävän summan tulee olla kohtuullinen suhteessa viivästykseen.
-
Sopimuksen purku: Olennainen viivästys voi oikeuttaa sinut purkamaan sopimuksen, erityisesti jos viivästys aiheuttaa sinulle merkittävää haittaa. Ennen purkua on kuitenkin yleensä annettava urakoitsijalle kohtuullinen lisäaika työn loppuun saattamiseksi.
-
Vahingonkorvaus: Voit vaatia urakoitsijalta korvausta viivästyksestä aiheutuneista vahingoista. Vahingonkorvaus voi olla esimerkiksi sopimukseen kirjattu vakiokorvaus tai todellisten kulujen mukainen korvaus, kuten väliaikaismajoituksen kustannukset.
Miten toimia viivästyneessä remontissa?
-
Ilmoita viivästyksestä: Kun huomaat, että remontti viivästyy, ilmoita siitä välittömästi urakoitsijalle kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla.
-
Aseta lisäaika: Mikäli viivästys on olennainen, aseta urakoitsijalle kohtuullinen lisäaika työn loppuun saattamiseksi.
-
Pidätä maksua: Jos urakoitsija ei saa työtä valmiiksi lisäajassa, voit pidättää maksun viivästyneen työn osuudesta.
-
Purku tai vahingonkorvaus: Jos urakoitsija ei vieläkään saa työtä valmiiksi, voit harkita sopimuksen purkamista tai vahingonkorvauksen vaatimista.
Muista:
-
Dokumentoi kaikki: Säilytä kaikki remonttiin liittyvät asiakirjat, kuten sopimus, laskut, kuitit ja viestintä urakoitsijan kanssa.
-
Kysy neuvoa: Jos olet epävarma oikeuksistasi tai tarvitset apua riitatilanteessa, ota yhteyttä asiantuntijaan, kuten lakimieheen.
Milloin remontti on virheellinen?
Remontin yhteydessä voi joskus syntyä erimielisyyksiä työn lopputuloksesta ja siitä, onko työ suoritettu asianmukaisesti. Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajan tilaaman palvelun on vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun, ja sen on oltava ammattitaitoisesti ja huolellisesti suoritettu. Mutta mitä nämä vaatimukset tarkoittavat käytännössä?
Ammattitaitovaatimus
Ammattitaitovaatimus tarkoittaa, että palvelun suorittajan tulee hallita työhönsä liittyvä tieto ja taito. Tämä sisältää muun muassa:
-
Vianmäärityksen: Palvelun suorittajan tulee kyetä selvittämään, mitä toimenpiteitä työn tarkoituksenmukainen suorittaminen edellyttää. Esimerkiksi remontissa tämä tarkoittaa, että urakoitsijan tulee pystyä paikantamaan ja arvioimaan korjausta vaativat viat.
-
Oikean suoritustavan valinta: Palvelun suorittajan tulee valita tarkoituksenmukaisimmat työmenetelmät ja materiaalit. Remontin yhteydessä tämä tarkoittaa esimerkiksi päätöstä siitä, korjataanko vanha osa vai vaihdetaanko se uuteen.
-
Suorituksen asianmukainen toteutus: Työn on oltava tehty huolellisesti ja ammattitaitoisesti. Remontin yhteydessä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että työ on tehty teknisesti oikein ja lopputulos on turvallinen ja kestävä.
Huolellisuusvelvoite remontissa - laajempi kuin ammattitaito
Remontin onnistuminen ei riipu pelkästään urakoitsijan teknisestä osaamisesta. Yhtä tärkeää on huolellisuusvelvoitteen noudattaminen, joka kattaa koko remonttiprosessin eri osa-alueet.
Huolellisuusvelvoitteen sisältö:
Huolellisuusvelvoite on laajempi käsite kuin ammattitaitovaatimus. Se ulottuu remontin kaikkiin vaiheisiin ja sisältää muun muassa:
-
Yhteydenpito asiakkaan kanssa: Urakoitsijan tulee pitää asiakas ajan tasalla remontin etenemisestä, aikatauluista ja mahdollisista muutoksista. Selkeä ja avoin kommunikaatio on avainasemassa luottamuksen rakentamisessa ja mahdollisten väärinkäsitysten välttämisessä.
-
Aikataulujen noudattaminen: Remontin tulee valmistua sovitussa aikataulussa, ellei viivästykselle ole hyväksyttävää syytä. Urakoitsijan tulee ilmoittaa viivästyksistä asiakkaalle mahdollisimman aikaisin ja pyrkiä minimoimaan niiden vaikutukset.
-
Lopputuloksen varmistaminen: Urakoitsijan tulee varmistaa, että remontin lopputulos vastaa sovittua ja että työ on tehty huolellisesti ja ammattitaitoisesti. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi työn tarkastamista yhdessä asiakkaan kanssa ja mahdollisten puutteiden korjaamista.
-
Asiakkaan edun huomioon ottaminen: Urakoitsijan tulee toimia aina asiakkaan edun mukaisesti ja pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että urakoitsija ehdottaa asiakkaalle sopivimpia ratkaisuja ja materiaaleja, jotka vastaavat asiakkaan tarpeita ja budjettia.
Huolellisuusvelvoitteen merkitys:
Huolellisuusvelvoitteen noudattaminen on tärkeää, koska se varmistaa, että remontti sujuu mahdollisimman sujuvasti ja että asiakas on tyytyväinen lopputulokseen. Huolellinen urakoitsija pitää asiakkaan ajan tasalla, noudattaa aikatauluja, varmistaa työn laadun ja toimii aina asiakkaan edun mukaisesti.
Jos urakoitsija laiminlyö huolellisuusvelvoitteensa, se voi johtaa virheeseen remontissa. Tällöin asiakkaalla on oikeus vaatia hyvitystä, kuten virheen korjaamista, hinnanalennusta tai jopa sopimuksen purkua.
Milloin siis remontissa on virhe?
Jos remontin lopputulos ei vastaa sovittua tai jos työ on suoritettu huolimattomasti tai epäammattimaisesti, kyseessä voi olla palvelun virhe. Virhe voi ilmetä esimerkiksi siinä, että remontti ei ole valmistunut sovitussa ajassa, työ on tehty huolimattomasti tai lopputulos ei ole turvallinen tai kestävä.
On kuitenkin tärkeää huomata, että palvelun epäonnistuminen ei aina tarkoita virhettä. Joskus tavoiteltua tulosta ei voida saavuttaa, vaikka urakoitsija olisi toiminut ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että korjattava kohde on odotettua huonommassa kunnossa tai että korjauksen yhteydessä ilmenee uusia, ennalta arvaamattomia ongelmia.
Hinta-arvion sitovuus ja lisätyöt remontissa: Kuluttajan turva ja urakoitsijan velvollisuudet
Remonttisopimuksen yhteydessä annettu hinta-arvio on lähtökohtaisesti sitova, ja urakoitsija ei saa ylittää sitä yli 15 prosentilla ilman perusteltua syytä. Tämä 15 prosentin ylitysraja on kuluttajansuojalain mukainen suoja, joka turvaa kuluttajaa yllättäviltä lisäkustannuksilta.
Hinta-arvion ylitys:
Hinta-arvion ylitys on sallittua vain, jos sille on olemassa perusteltu syy. Perusteltuna syynä voidaan pitää esimerkiksi:
-
Piilevät viat: Remontin aikana paljastuu piileviä vikoja tai puutteita, joiden korjaaminen ei kuulunut alkuperäiseen sopimukseen.
-
Muutokset suunnitelmiin: Kuluttaja haluaa tehdä muutoksia alkuperäisiin suunnitelmiin, jotka vaikuttavat työn laajuuteen ja kustannuksiin.
-
Ennalta arvaamattomat olosuhteet: Esimerkiksi sääolosuhteet tai materiaalien saatavuusongelmat voivat aiheuttaa yllättäviä lisäkustannuksia.
On kuitenkin tärkeää huomata, että urakoitsijan on aina ilmoitettava kuluttajalle viipymättä mahdollisista lisäkustannuksista ja niiden perusteista. Kuluttajalla on oikeus hyväksyä tai hylätä lisätyöt ja niiden kustannukset.
Jos remontissa ilmenee välttämättömiä lisätöitä, joita ei ole huomioitu alkuperäisessä hinta-arviossa, niistä tulee sopia erikseen. Urakoitsijan on annettava lisätöistä uusi hinta-arvio, joka on lähtökohtaisesti sitova.
Lisätöistä ja niiden hinnasta kannattaa aina sopia kirjallisesti, jotta vältytään myöhemmiltä erimielisyyksiltä.
Hinta-arvio on tärkeä työkalu kuluttajalle, sillä se antaa suuntaa remontin kokonaiskustannuksista. Se auttaa kuluttajaa budjetoimaan remontin ja vertailemaan eri urakoitsijoiden tarjouksia.Hinta-arvio ei kuitenkaan ole ehdoton, vaan se voi muuttua, jos sille on perusteltu syy. Onkin tärkeää, että kuluttaja ja urakoitsija käyvät avointa ja selkeää keskustelua hinnasta ja mahdollisista lisätöistä koko remontin ajan.
Hinta-arvio on siis lähtökohtaisesti sitova, mutta se voi muuttua perustellusta syystä. Lisätöistä tulee sopia erikseen ja niistä on annettava uusi hinta-arvio. Selkeä kommunikaatio ja kirjallinen sopiminen ovat avainasemassa hintakiistojen välttämisessä.
Älä epäröi – ota yhteyttä jo tänään
Me olemme täällä sinua varten. Autamme sinua selvittämään tilanteesi ja löytämään parhaan ratkaisun tilanteeseesi.
Muista, että jokainen riitatilanne on yksilöllinen, ja virhearviointi riippuu monista tekijöistä. Älä epäröi ottaa yhteyttä meihin, jos tarvitset apua riidanratkaisuun liittyvissä asioissa.
Jätä meille tarjouspyyntölomakkeella yhteystietosi ja voimme keskustella tapauksestasi. Keskustelu on maksuton, sillä tarjoamme kaikkiin riita-asioihin ilmaisen kunsultaation / aloitustapaamisen. Aloitustapaaminen voidaan helposti järjestää myös puhelimitse.
OTA YHTEYTTÄ
Lakiasiaintoimisto Naskali Oy
Y-tunnus: 3256316-6
Teiskontie 1
33500 Tampere
050 556 7555