top of page

Mitä on riittävä huolellisuus palvelussa?

Elinkeinonharjoittajana toimivan yrityksen velvollisuus suorittaa työ huolellisesti kuluttajan ollessa tilaajana


Kuten muissa artikkeleissamme käsitelty, ammattitaitovaatimus ja huolellisuusvaatimus kuuluvat suurelta osin yhteen. Huolellisuusvaatimus ulottuu kuitenkin laajemmalle kuin ammattitaitovaatimus, jonka ydinsisältönä on ennen kaikkea palveluksen suorittamisen edellyttämä tekninen tieto, taito ja muu vastaava valmius.


Huolellisuusvaatimus on luonteeltaan vielä ammattitaitovaatimusta laajempi, huolellisuusvaatimuksen kattaessa kaiken työn suorittamiseen liittyvän toiminnan yhteydenpidosta ja ohjeistuksesta itse työn suorittamiseen, ammattitaitovaatimuksen käsitellessä lähinnä teknisiä seikkoja. Ammattitaitovaatimus ja huolellisuusvaatimus kuuluvat siis suurelta osin yhteen. Huolellisuusvaatimus ulottuu kuitenkin laajemmalle kuin ammattitaitovaatimus, jonka ydinsisältönä on ennen kaikkea palveluksen suorittamisen edellyttämä tekninen tieto, taito ja muu vastaava valmius.


Riittävä huolellisuus palvelussa edellyttää, että toimeksisaaja sekä sopimusta tehtäessä ja sitä edeltävissä yhteydenotoissa ja neuvotteluissa että sopimussuhteen aikana toimii moitteettomalla tavalla ottaen huomioon, mitä kyseisellä alalla ammattimaisesti toimivalta elinkeinonharjoittajalta kohtuudella voidaan vaatia sopimussuhteissaan kuluttajien kanssa. Huolellisuuteen kuuluu esimerkiksi se, että toimeksisaaja hankkii tilaajalta riittävät tiedot palvelukseen liittyvistä seikoista, joilla saattaa olla vaikutusta suoritustavan valintaan mutta joita tilaaja ei ehkä oma-aloitteisesti ymmärrä tuoda esille. Huolellisuusvelvoitteen perusteella, toimeksisaaja voi siis joutua virhevastuuseen myös sellaisista seikoista joita tämän olisi kohtuudella voinut olettaa ymmärtävän alansa ammattilaisena, vaikka kuluttaja ei asian merkitystä olisi itse ymmärtänyt. Niin ikään huolellisuusvaatimukseen voi sisältyä se, että toimeksisaaja esittelee eri vaihtoehtoja, joita tilaaja ei ehkä muuten tunne tai osaa ottaa huomioon.


Vaikka ammattitaitoisuus- ja huolellisuusvaatimuksen sisältöä arvioitaessa on lähtökohtana se, mitä alalla noudatettavaan yleiseen, objektiiviseen mittapuuhun nähden on kulloinkin pidettävä asianmukaisena menettelynä, on arvioinnissa otettava huomioon myös yksittäisen tilanteen olosuhteet ja kyseisen sopimuksen sisältö. Jos tilaaja esimerkiksi, toimeksisaajan neuvoista huolimatta, on rajannut antamansa toimeksiannon siten, että se kattaa vain osaksi ne työt, joita kyseisessä tapauksessa voidaan pitää tarpeellisina, ammattitaitoisuusvaatimuksen sisältö lopputulosta arvioitaessa ei ole sama kuin jos toimeksisaaja olisi toiminut avoimen toimeksiannon pohjalta. Vastaavanlainen tilanne on kyseessä silloin, jos tilaaja haluaa, että tietty palvelus suoritetaan tilapäisesti. Tällöin johtuu tehdyn sopimuksen sisällöstä, ettei korjausta tarvitse eikä saakaan ryhtyä suorittamaan yhtä perusteellisesti kuin vastaavan vian pysyväksi tarkoitettua korjausta. Kuluttajansuojalain edellyttämä huolellisuus palvelussa siis voi muuttua eri tapauksissa eri laajuuksiin. Tilapäiseksi tarkoitettu korjauskin on suoritettava ammattitaidolla ja huolellisesti, mutta mittapuu poikkeaa tällöin normaalista esimerkiksi sen suhteen, miten kestävä lopputuloksen tulee olla.


Se, mitä tilaajalla on oikeus edellyttää palvelussuorituksen ammattitaitoisuuden ja laadun suhteen riippuu myös siitä, minkälaisia tietoja toimeksisaajana toimiva yritys on antanut esimerkiksi palveluksen markkinoinnissa. Yrityksen vastuuta tarjoamista tiedoista ennakkomarkkinoinnissa ja näiden merkityksestä virhevastuun määrittämiselle käsittelemme muissa artikkeleissamme vielä tarkemmin. Myös kuluttajansuojalaki säätää erikseen yrityksen virhevastuusta näissä tilanteissa ja edellytetty huolellisuus palvelussa määrittyy osaltaan muiden olosuhteiden kautta. Myös tilaajan perustellut odotukset palvelun suorituksen tason suhteen saattavat eri elinkeinonharjoittajien kohdalla vaihdella. Myös hintataso voi vaikuttaa asian arviointiin. Hintatason merkitystä arvioidaan erityisesti suhteessa muihin vastaaviin palveluihin. Mikäli hintataso on poikkeuksellisen korkea suhteessa muihin vastaaviin toimijoihin, voidaan kuluttajan perusteltujen odotusten olevan yleisesti arvioiden korkeammalla kuin keskiarvoa halvemmalla toimijalla.


Kuluttajan kannattaa aina muistaa erimielisyystilanteissa myyjän, urakoitsijan muun palvelun suorittajan tai tavarantoimittajan kanssa, että suurimmalla osalla ihmisistä on yleensä käytössään jonkin asteen vakuutus, joka kattaa asian käsittelystä koituneet riidanratkaisun kulut. Soveltuva vakuutus voi olla kotivakuutukseen kuuluva oikeusturvapykälä tai nimenomainen oikeusturvavakuutus. Mikäli asian käsittely etenee tuomioistuimeen voi käytössä olla myös valtion oikeusapu. Toimistomme palveluihin kuuluu päämiestemme asianajo neuvotteluissa sekä tarvittaessa tuomioistuimessa.


Tarjoamme ilmaisen kartoituksen vakuutuskattavuudesta tai oikeusavun mahdollisuudesta. Ota yhteyttä meihin kun riitatilanne ei vaikuta etenevän. Avullamme riitatilanteet saadaan ratkaistuksi ilman tuomioistuimia noin 90 %:ssa tapauksista ja vältätte oikeudenkäyntikuluriskit sekä ratkaisun venymisen vuosien päähän.


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page