top of page

Välittäjän vastuu autokaupassa

Välittäjän vastuu autokaupassa: Milloin autoliike on vastuussa?

Välittäjän vastuu autokaupassa riippuu monesta tekijästä. Yleistynyt käytäntö, jossa autoliike toimii ainoastaan välittäjänä myyjän ja ostajan välillä, voi aiheuttaa epäselvyyttä siitä, kuka on vastuussa, jos autossa ilmenee virhe.


Kuluttajansuojalain 12 luvun kulutushyödykkeen välittäjän vastuuta koskevan 1 §:n mukaan elinkeinonharjoittaja, joka välittää kulutushyödykettä koskevan sopimuksen hyödykkeen tarjoajan lukuun, vastaa hyödykkeen hankkivalle kuluttajalle sopimuksen täyttämisestä 5 ja 8 luvun sekä kauppalain 41 §:n mukaisesti. Vastuuta ei kuitenkaan synny, jos välittäjä toimii toisen elinkeinonharjoittajan lukuun ja kuluttaja on sopimusta tehtäessä selvillä tästä sekä tämän seikan vaikutuksesta hänen oikeuksiinsa.


Kuluttajansuojalaki välittäjä tilanteissa


group of people negotiating the terms of car purchase


Lähtökohtaisesti kuluttajansuojalakia sovelletaan myös silloin, kun elinkeinonharjoittaja, kuten autoliike, välittää hyödykkeitä kuluttajalle. Tämä tarkoittaa, että autoliikkeellä voi olla vastuita ja velvollisuuksia myös silloin, kun se toimii vain välittäjänä. Autoliike voi kuitenkin vapautua vastuusta, jos ostajalle on tehty selväksi, että kyseessä on kahden yksityishenkilön välinen kauppa, johon kuluttajansuojalakia ei sovelleta. Tällöin autoliikkeellä ei ole virhevastuuta.


On kuitenkin tärkeää huomata, että pelkkä maininta välitysmyynnistä ei riitä. Ostajalle on tehtävä nimenomaisesti selväksi, kuka on todellinen myyjä ja mitä tämä tarkoittaa ostajan oikeuksien kannalta. Ostajan tietoisuus välittäjän roolista ja kuluttajansuojalain soveltumattomuudesta on keskeinen tekijä välittäjän vastuun määrittämisessä.


Jos ostajalle ei ole tehty selväksi, että autoliike toimii ainoastaan välittäjänä eikä myyjänä, välittäjä voi joutua vastuuseen auton virheistä. Tällöin ostaja voi kohdistaa vaatimuksensa suoraan autoliikkeeseen, vaikka todellinen myyjä olisikin yksityishenkilö.


Jos ostaja ei ole tietoinen kuluttajansuojalain soveltumattomuudesta, hän voi olettaa olevansa kuluttajasuojalain suojaama ja voivansa vedota sen säännöksiin, kuten virhevastuuseen, vaikka kauppa olisikin tehty yksityishenkilön kanssa. Tässä tilanteessa välittäjä voi joutua korvaamaan ostajalle auton virheestä aiheutuneet kustannukset, vaikka se ei olisi ollut osallisena kaupanteossa.


Miten varmistua vastuukysymyksistä?


Ostajan tietoisuus varmistetaan selkeällä tiedottamisella. Autoliikkeen on ilmoitettava ostajalle selkeästi ja ymmärrettävästi, että se toimii vain välittäjänä eikä myyjänä. Lisäksi ostajalle on kerrottava, ettei kauppaan sovelleta kuluttajansuojalakia ja että autoliike ei vastaa auton virheistä. On suositeltavaa, että ostaja vahvistaa kirjallisesti ymmärtävänsä välittäjän roolin ja kuluttajansuojalain soveltumattomuuden. Tämä voi tapahtua esimerkiksi allekirjoittamalla erillisen sopimuksen tai vahvistamalla tiedon kauppakirjassa.


Vaikka välittäjä tulisikin vastuulliseksi auton virheestä, sen vastuu ei ole rajaton. Välittäjän vastuu rajoittuu yleensä välittömiin kustannuksiin, kuten korjauskustannuksiin tai hinnanalennukseen. Välittäjä ei yleensä ole vastuussa välillisistä vahingoista, kuten ansionmenetyksestä. On tärkeää huomata, että vaikka välittäjä tulisikin vastuulliseksi, ostajan oikeudet todellista myyjää kohtaan säilyvät ennallaan. Ostaja voi siis vaatia hyvitystä myös suoraan myyjältä.


Hovioikeuden tuoreessa ratkaisussa korostettiin ostajan tietoisuuden merkitystä. Ratkaisun mukaan välittäjä ei ole vastuussa, jos ostaja on ollut tietoinen todellisesta myyjästä ja siitä, ettei kauppaan sovelleta kuluttajansuojalakia.


Yhteenvetona


Sekä myyjän, välittäjän että ostajan on tärkeää varmistaa, että kaupan luonne on kaikille osapuolille selvä. Välittäjän on tehtävä ostajalle selväksi, ettei se ole vastuussa auton virheistä, jos kyseessä on kahden yksityishenkilön välinen kauppa. Jos olet epävarma välittäjän vastuusta autokaupassa, kannattaa kysyä neuvoa asiantuntijalta, kuten lakimieheltä. Lakimies voi auttaa sinua selvittämään oikeutesi ja velvollisuutesi sekä välttämään mahdolliset riidat.


Miksi ottaa yhteyttä:

  • Ennakointi on avainasemassa: Usein riidat voidaan ratkaista jo alkuvaiheessa, mikä säästää aikaa, rahaa ja hermoja. Alkuvaiheen toimenpiteet ovat myös merkittäviä myöhemmässä riidanratkaisun vaiheessa.

  • Asiantuntijan tuki: Saat arvokasta tietoa oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi, mikä auttaa sinua tekemään oikeita päätöksiä ja varmistat ettet menetä oikeuttasi vedota virheeseen.

  • Ei mitään menetettävää: Maksuton alkuneuvottelu ei sido sinua mihinkään, mutta se voi avata uusia mahdollisuuksia riidan ratkaisemiseksi.


Muista, että jokainen autokauppa on yksilöllinen, ja virhearviointi riippuu monista tekijöistä. Älä epäröi ottaa yhteyttä lakiasiaintoimisto Naskaliin, jos tarvitset apua autokauppaan liittyvissä asioissa.


Jätä meille tarjouspyyntölomakkeella yhteystietosi ja voimme keskustella tapauksestasi. Tämä on maksuton, sillä tarjoamme kaikkiin riita-asioihin ilmaisen kunsultaation / aloitustapaamisen. Aloitustapaaminen voidaan helposti järjestää myös puhelimitse.


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments


OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page