top of page

Valitus yritykselle palvelun virheestä - palvelusta etukäteen annetut tiedot vs. toteutunut palvelu

Miten tulisi arvioida yrityksen palvelustaan antamia tietoja ja markkinointia suhteessa toteutuneeseen palveluun?


Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajapalvelun myyneen elinkeinonharjoittajan palveluksessa on virhe, jos se ei vastaa niitä tietoja, jotka toimeksisaaja on antanut palveluksen sisällöstä tai suorituksestaan taikka muista palveluksen laatua tai hyväksikäyttöä koskevista seikoista palvelusta markkinoitaessa tai muuten ennen sopimuksentekoa ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen tilaajan päätöksentekoon. Sama koskee palvelusta suoritettaessa annettuja tietoja, joiden voidaan olettaa vaikuttaneen tilaajan päätöksentekoon. Poikkeamat palvelusta etukäteen kuluttajalle annetuista tiedoista voivat oikeuttaa kuluttajan tekemään valitus yritykselle palvelun virheestä.


Sama koskee myös palvelusta suoritettaessa eli sopimuksenteon jälkeen annettuja tietoja, joiden voidaan olettaa vaikuttaneen tilaajan päätöksentekoon. Tämä säännös käsittää tilanteet, joissa osapuolet vasta palveluksen tilaamisen jälkeen sopivat täsmällisemmin esimerkiksi suorituksen sisältöä tai suoritustapaa koskevista kysymyksistä tai joissa aikaisempaa sopimusta muutetaan esimerkiksi laajentamalla toimeksisaajan toimeksiantoa.


Yrityksen antamat, kuluttajansuojalain tarkoittamat tiedot voivat koskea paitsi toimeksisaajan työsuoritusta myös palveluksessa käytettävän materiaalin laatua tai muita ominaisuuksia. Palveluksen hyväksikäyttöä koskevilla tiedoilla tarkoitetaan esimerkiksi toimeksisaajan antamia tietoja siitä, minkä ajan kuluttua suoritustulos on kulutusta kestävässä kunnossa, tai muita menettelyohjeita, jotka koskevat kohde-esineen käyttöä palveluksen suorittamisen jälkeen.


Kuluttajansuojalain sääntelyn mukainen virhevastuu ei edellytä huolimattomuutta toimeksisaajan puolella. Valitus yritykselle palvelun virheestä voidaan tehdä kun poikkeama markkinoidun palvelun ja toteutuneen palvelun välillä muodostaa virheellisyyden. yrotyskellä voidaan siis katsoa olevan huomattavakin vastuu markkinoinnistaan. Toimeksisaaja vastaa siis esimerkiksi palveluksessa käytetyistä materiaaleista antamistaan tiedoista riippumatta siitä, tiesikö tai olisiko hänen pitänyt tietää niiden paikkansapitämättömyydestä.


Palveluksessa on myös virhe, jollei se vastaa sellaisia edellä mainittuja tietoja, joita joku muu kuin toimeksisaaja on aikaisemmassa myyntiportaassa tai toimeksisaajan lukuun ennen sopimuksentekoa antanut palvelusta markkinoitaessa. Palvelusta ei kuitenkaan pidetä virheellisenä, jos tiedot on ajoissa selkeällä tavalla oikaistu. Toimeksisaaja ei kuitenkaan vastaa sellaisesta virheestä josta hän ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä annetuista tiedoista.


Palveluksen suorittanut elinkeinonharjoittaja on kuluttajansuojalain periaatteiden mukaisesti vastuussa myös siitä, että palvelus vastaa sellaisia markkinointitietoja, jotka ovat peräisin aikaisemmasta myyntiportaasta tai jotka joku muuten on antanut toimeksisaajan lukuun. Kysymykseen voivat tulla esimerkiksi palveluksen suorittamisessa käytettyä materiaalia koskevat, materiaalin valmistajalta peräisin olevat tiedot, jotka sisältyvät palvelusta koskevaan markkinointiaineistoon, tai tiettyyn palveluliikkeiden ketjuun tai muuhun yhteenliittymään kuuluvien yritysten yhteiseen lukuun annetut tiedot tietystä jäsenliikkeiden tarjoamasta palveluksesta. Tyypillisesti tätä sovelltaan eri myyntiportaisiin jotka voivat olla joko kokonaisuudessaan tai näennäisesti täysin eri yrityksiä.


Säännöksen mukaan toimeksisaaja vapautuisi virhevastuusta, jos annetut tiedot on ajoissa selkeällä tavalla oikaistu tai jos toimeksisaaja ei ollut eikä hänen olisi pitänytkään olla selvillä annetuista tiedoista.


Palveluksessa on niin ikään virhe, jos toimeksisaaja on laiminlyönyt antaa tilaajalle tiedon sellaisesta edellä mainitusta seikasta, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä ja josta tilaaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon. Sen mukaan palveluksessa on virhe, jos toimeksisaaja on laiminlyönyt antaa tilaajalle tiedon sellaisesta palveluksen sisältöä tai toimeksisaajan suoritusta taikka palveluksen laatua tai hyväksikäyttöä koskevasta seikasta, josta hänen olisi pitänyt olla selvillä ja josta tilaaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon.


Toimeksisaajalla voisi olla esimerkiksi velvollisuus ilmoittaa tilaajalle, mitä merkitystä tietyn suoritustavan tai materiaalin valinnalla on palveluksen lopputuloksen kannalta tai miten tilaajan tulee menetellä, jotta työn tulos ei vahingoittuisi esimerkiksi liian aikaisen käyttöönoton tai muun käsittelyvirheen vuoksi. Asioista, joiden perustellusti voidaan olettaa olevan kuluttajien tiedossa, ei toimeksisaajan tarvitse erikseen mainita. Tiedonantovelvollisuutta arvioitaessa olisi kuitenkin otettava huomioon myös yksittäistapauksen olosuhteet. Toimeksisaajan havaittavissa olevat erot kuluttajien tietämyksessä voivat siten vaikuttaa tiedonantovelvollisuuden sisältöön.


Toimeksisaajalle ei kuitenkaan synny virhevastuuta, jos hän on jättänyt ilmoittamatta tilaajalle seikasta, josta hänen ei olisi pitänytkään olla selvillä.


Kuluttajan kannattaa aina muistaa erimielisyystilanteissa myyjän, urakoitsijan muun palvelun suorittajan tai tavarantoimittajan kanssa, että suurimmalla osalla ihmisistä on yleensä käytössään jonkin asteen vakuutus, joka kattaa asian käsittelystä koituneet riidanratkaisun kulut. Soveltuva vakuutus voi olla kotivakuutukseen kuuluva oikeusturvapykälä tai nimenomainen oikeusturvavakuutus. Mikäli asian käsittely etenee tuomioistuimeen voi käytössä olla myös valtion oikeusapu. Toimistomme palveluihin kuuluu päämiestemme asianajo neuvotteluissa sekä tarvittaessa tuomioistuimessa.


Tarjoamme ilmaisen kartoituksen vakuutuskattavuudesta tai oikeusavun mahdollisuudesta. Ota yhteyttä meihin kun riitatilanne ei vaikuta etenevän. Avullamme riitatilanteet saadaan ratkaistuksi ilman tuomioistuimia jopa yli 90 %:ssa tapauksista.


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comments


OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page