top of page

Alihankintasopimus: Varmista sujuva yhteistyö ja selkeät vastuut

Alihankintasopimus: Varmista sujuva yhteistyö ja selkeät vastuut – Lakiasiaintoimisto Naskalin asiantuntijaopas

Alihankinta on tehokas tapa hankkia osaamista ja resursseja yrityksesi projekteihin. Alihankintasopimus on kuitenkin tärkeä työkalu, joka määrittää yhteistyön pelisäännöt ja turvaa kaikkien osapuolten edut. Lakiasiaintoimisto Naskalin asiantuntijat auttavat sinua ymmärtämään alihankinnan erityispiirteet ja laatimaan sopimuksen, joka varmistaa projektisi onnistumisen.



Attorney negotiating

Mikä on alihankintasopimus?


Alihankintasopimus on sopimus, jossa yritys tilaa toiselta yritykseltä (alihankkijalta) tietyn, tarkasti rajatun lopputuloksen osana suurempaa projektia. Alihankinta voi olla esimerkiksi ohjelmistokehitystä, markkinointikampanjan toteutusta tai tuotannon osaa.





Alihankintasopimus osana sopimusketjua


Alihankinta on usein osa laajempaa sopimusketjua. Yritys, joka tilaa alihankintaa, on yleensä itse tehnyt sopimuksen kolmannen osapuolen kanssa (tilaajan) projektin toteuttamisesta. Alihankkija ei ole suoraan sopimussuhteessa tilaajan kanssa, vaan vastaa ainoastaan sovitun lopputuloksen toimittamisesta pääurakoitsijalle. Alihankinta on lähtökohtaisesti sallittua, ellei sitä ole osapuolten välisessä sopimuksessa nimenomaan kielletty. 


Alihankintaa on syytä kuitenkin pääurakoitsijan syytä sopimuksella rajoittaa tai edellyttää pääurakoitsijan omaa suostumusta, sillä muuten on riskinä kohtuuttoman pitkä alihankintaketju, jonka hallinnointi ja vastuukysymykset muotoutuvat erittäin hankaliksi. Tällä on tyypillisesti myös vaikutusta työn laatuun, suorittavan tahon sirpaloituessa liiaksi.



Alihankintasopimuksen keskeiset ehdot


Alihankintasopimuksessa on tärkeää sopia ainakin seuraavista asioista:

  • Alihankinnan kohde ja laajuus: Määrittele tarkasti, mitä alihankkijan tulee tehdä ja mikä on toivottu lopputulos. Mitä yksityiskohtaisemmin nämä määritellään, sitä vähemmän tilaa jää tulkinnanvaraisuudelle.

  • Aikataulu ja virstanpylväät: Määrittele selkeä aikataulu projektille ja sen eri vaiheille. Sovi myös mahdollisista välitavoitteista (virstanpylväistä), joiden saavuttamisesta alihankkija raportoi.

  • Palkkio ja maksuehdot: Määrittele alihankkijan palkkio ja maksun ehdot, kuten laskutusväli ja maksuaika. Huomioi myös mahdolliset lisätyöt ja niiden hinnoittelu.

  • Laatuvaatimukset: Määrittele, millaisia laatuvaatimuksia alihankkijan työlle asetetaan.

  • Vastuu virheistä ja viivästyksistä: Sovi, miten toimitaan, jos alihankkija ei toimita työtä sovitussa aikataulussa tai jos työssä on virheitä.

  • Immateriaalioikeudet: Selvitä, kenelle kuuluvat alihankinnan tuloksena syntyvät immateriaalioikeudet (esim. tekijänoikeudet, patentit).

  • Salassapito: Määrittele, miten alihankkija käsittelee luottamuksellista tietoa.

  • Sopimuksen päättäminen: Sovi ehdot, joilla sopimus voidaan irtisanoa ennenaikaisesti.

  • Riitojenratkaisu: Sovi, miten mahdolliset riidat ratkaistaan (esim. neuvottelu, sovittelu, välimiesmenettely, tuomioistuin).



Tilaajavastuulain merkitys alihankintasopimuksessa - tilaaja voi joutua vastuuseen alihankkijansa velvoitteiden rikkomisesta


Alihankintaketjuissa on tärkeää huomioida tilaajavastuulaki määrätyillä aloilla (22.12.2006/1233 Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä). Se velvoittaa tilaajan varmistamaan, että alihankkija noudattaa lakisääteisiä velvoitteitaan, kuten verojen ja sosiaaliturvamaksujen maksamista. Tilaajan on pyydettävä alihankkijalta tarvittavat selvitykset ja tiedot. Jos tilaaja laiminlyö nämä velvollisuudet, se voi joutua vastuuseen alihankkijan velvoitteista tai saada velvoitteen laiminlyöntimaksun suorittamiseen.


Laiminlyöntimaksun suuruudeksi määrätään vähintään 2 000 euroa ja enintään 20 000 euroa. Laiminlyöntimaksu voidaan myös määrätä korotettuna siten, että laiminlyöntimaksun määrä on vähintään 20 000 euroa ja enintään 65 000 euroa.


Laiminlyöntimaksun suuruutta määrättäessä otetaan huomioon selvitysvelvollisuuden rikkomisen aste, laatu ja laajuus sekä tilaajan ja tämän sopimuspuolen välisen sopimuksen arvo.


Laiminlyöntimaksua alentavana tekijänä otetaan huomioon tilaajan pyrkimys estää tai poistaa laiminlyönnin vaikutukset ja sitä korottavana tekijänä tilaajan laiminlyönnin toistuvuus, suunnitelmallisuus ja muut olosuhteet.


Lakiasiaintoimisto Naskali - asiantunteva apu alihankintasopimuksissa


Lakiasiaintoimisto Naskalin kokeneet juristit auttavat sinua laatimaan alihankintasopimuksen, joka on selkeä, kattava ja turvaa yrityksesi edut. Autamme sinua myös sopimusneuvotteluissa ja mahdollisten riitojen ratkaisemisessa.


Ota yhteyttä Lakiasiaintoimisto Naskaliin ja varmista, että alihankintasopimuksesi on vahva perusta onnistuneelle yhteistyölle!


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Osakekauppa vs. liiketoimintakauppa

Osakekauppa vs. liiketoimintakauppa: Selvitä erot ja valitse oikea vaihtoehto Yrityskauppaa suunnitellessa on tärkeää ymmärtää eri...

OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page