top of page

Kuluttajan ostaman palvelun laatu

Kuluttajan ostaman palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun.


Mitä tasoa kuluttajan ostaman palvelun tulee olla ja miten sitä arvioidaan?


Kuluttajan ostaman palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Kuluttajan palkkaaman toimeksisaajan (esimerkiksi remonttiliike, korjausliike) on suoritettava ṕalvelus ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa. Palveluksen tulee myös vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.


Kuluttajan ollessa urakan tilaaja palveluksen tulisi sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastata sitä, mitä sopijapuolten kesken voidaan katsoa sovitun. Suoritustapa käsittää myös käytettävän materiaalin, kun sen hankkiminen on toimeksisaajan asiana. Toimeksisaajan vastuu virheellisestä työstä voi perustua myös tämän käyttämiin virheellisiin tai puutteellisiin materiaaleihin.


Kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan keskinäisestä sopimuksesta, tarjouspyynnöstä saadaan ensi sijassa selville siitä mistä palvelun tai urakan suorittamisessa on kyse. Eli mitä sillä tavoitellaan miten ja missä ajassa. Tyypillisesti kuitenkin esimerkiksi remonttien kuluttajakaupassa urakkaa säätelevät sopimukset ovat luonteeltaan pintapuolisia ja puutteellisia. Sopimukset ovat vakiomuotoisia eikä niihin tehdä tapauskohtaisesti suuria muutoksia.


Koska urakasta tai palvelusta sopiminen on puutteellista itse hankintaa / ostoa käsittelevissä sopimuksissa, joudutaan usein tulkinta-apua etsimään osapuolten käymistä keskusteluista, kirjallisista sekä suullisista joista voidaan johtaa tarkempia päätelmiä sovitusta palvelun suorittamisesta ja siten palvelun virheellisyyden arvioinnista. Kaikki osapuolten käymät keskustelut tarkentavat palvelun sopimuksenmukaisuuden käsitettä, ja myyjän voidaan katsoa olevan vastuussa vaikka osapuolten välillä olisi ollut väärinymmärrys sovituista asioista. Oleellista tässä arvioinnissa on oliko esimerkiksi keskustelujen perusteella kuluttajalle muodostunut perusteltu (vaikkakin faktisesti väärä) odotus tietyntyyppisestä palvelun suorittamisesta.


Kuluttajan kannattaa aina muistaa erimielisyystilanteissa urakoitsijan tai muun palvelun suorittajan kanssa, että suurimmalla osalla ihmisistä on yleensä käytössään jonkin asteen vakuutus, joka kattaa asian käsittelystä koituneet riidanratkaisun kulut. Soveltuva vakuutus voi olla kotivakuutukseen kuuluva oikeusturvapykälä tai nimenomainen oikeusturvavakuutus. Mikäli asian käsittely etenee tuomioistuimeen voi käytössä olla myös valtion oikeusapu.


Tarjoamme ilmaisen kartoituksen vakuutuskattavuudesta tai oikeusavun mahdollisuudesta. Ota yhteyttä meihin, kun riitatilanne ei vaikuta etenevän.


Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page