top of page

Myyjän vastuu autokaupassa - käytetyn auton kuluttajakauppa

Käytetyn auton osto voi olla jännittävä ja tärkeä päätös. Vaikka suurin osa käytetyistä autoista vaihtaa omistajaa ilman ongelmia, joskus kaupassa voi ilmetä virheitä tai piileviä vikoja. On tärkeää tietää, milloin käytetyn auton kaupassa voi olla virhe, ja mitä oikeuksia ja velvollisuuksia sekä ostajalla että myyjällä on tällaisissa tilanteissa. Tässä artikkelissa käsitellään yleiskatsauksena kuluttajansuojalain mukaista tilannetta, jossa ostajana toimii kuluttaja ja myyjänä elinkeinonharjoittaja (kuten autokauppa).


Kuluttajan on hyvä tiedostaa myös eri kaupankäynnin muotojen tuottamat erilaiset oikeudet ja velvollisuudet. Muutokset EU-direktiivin myötä muun muassa koti- ja etäkauppaan ovat laajentaneet huomattavasti myyjän velvollisuuksia. Esimerkiksi etäkaupassa ostaja on oikeutettu 14 päivän peruuttamisoikeuteen. Lisäksi myyjä on velvollinen toimittamaan peruuttamislomakkeen sekä opastamaan peruuttamisoikeudesta. Mikäli myyjä poikkeaa näistä velvollisuuksista, voi kuluttajan peruuttamisoikeus kasvaa 14 vuorokaudesta jopa 12 kuukauteen. Etäkauppaa autokaupassa käsittelemme myös erikseen muissa kirjoituksissamme.


Virheen käsite käytetyn auton kaupassa


Myyjän vastuu autokaupassa syntyy auton virheellisyydestä. Käytetyn auton kaupassa virheellä tarkoitetaan tilannetta, jossa auto ei vastaa sitä, mitä on sovittu tai mitä voidaan perustellusti odottaa kaupantekohetkellä annettujen tietojen perusteella. Virhe voi olla esimerkiksi tekninen vika, joka tekee auton käytöstä vaarallista tai haitallista, tai se voi olla myös auton ominaisuuksien poikkeama sovitusta. Virhe voi olla ilmeinen, kuten moottorin toimimattomuus, tai piilevä, kuten korin alla piileskelevä ruostevaurio.


Virheen seuraukset


Kun ostetaan käytetty auto, ostajalla on oikeus kuluttajansuojalain tarkoittamaan virheettömään autoon, joka vastaa sovittua. Jos auto osoittautuu virheelliseksi, ostajalla voi olla useita vaihtoehtoja:


1. Virheen korjaaminen: Ostajalla on oikeus vaatia myyjää korjaamaan virhe maksutta, mikäli virhe on vähäinen ja korjattavissa. Korjaus pitää tehdä kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa. Uudistuneen kuluttajainsuojalainsäännösten mukaan yrityksellä on lähtökohtaisesti yksi korjausyritys käytettävissään, tällä on pyritty puuttumaan yleistyneisiin korjauskierteiden ongelmiin. Hyväksyttävien korjausyritysten määrä liittyy kuitenkin myös virheen luonteeseen, sekä tavaran omistuksiin ja arvoon.


2. Hinnanalennus: Ostajalla on oikeus vaatia hinnanalennusta, jos virhe on merkittävä eikä myyjä ole korjannut virhettä hyväksyttävällä tavalla tai kohtuullisessa ajassa. Hinnanalennusta käytetään tyypillisesti tilanteissa, joissa virheen korjaaminen ei ole mahdollista tai sen korjauskustannukset olisivat kohtuuttomat auton arvoon nähden. Tällöin hinnanalennus määritellään esimerkiksi puuttuvan ominaisuuden kohdalle siten, että verrataan muita vastaavia autoja, joissa ei ole kyseistä ominaisuutta, ja verrataan niitä kauppahintaan. Tämä toimii ohjeellisena arviointina siitä, miten yksittäistä puuttuvaa ominaisuutta voidaan arvottaa.


3. Kaupan purku: Mikäli virhe on olennainen, ostajalla voi olla oikeus purkaa kauppa ja saada rahansa takaisin. Kaupan purulla molemmat osapuolet pyritään saattamaan siihen asemaan, jossa he olisivat olleet ilman että kauppa olisi koskaan tehtyä. Kaupan purkamisen perusteet arvioidaan aina tapauskohtaisesti.


4. Vahingonkorvaus: Ostaja voi olla oikeutettu vahingonkorvaukseen virheen hänelle aiheuttamista vahingoista. Myyjän vahingonkorvausvelvollisuus kuitenkin edellyttää tuottamusta (huolimattomuutta) myyjän puolella. Aiheutunutta vahinkoa ostajalle virheen seurauksena voi syntyä esimerkiksi saamatta jäänyt auton käyttöhyöty korjauksien tai virheen johdosta tai muut virheestä aiheutuneet selvittelykustannukset. Aiheutuneet kustannukset pitää olla luotettavasti osoitettavissa, esimerkiksi kuitein.


Lisäksi ostajalle voi olla oikeus korvaukseen vahingosta, joka hänelle on virheen johdosta aiheutunut. Myyjän vahingonkorvausvelvollisuus kuitenkin lähtökohtaisesti edellyttää ns. tuottamusta eli myyjän huolimatonta menettelyä.


Ajan kuluessa ilmenevät virheet


Joskus auton virheet voivat ilmetä vasta huomattavankin ajan kuluttua kaupanteon jälkeen, kun auto on ollut käytössä. Tällaisissa tilanteissa ostajalla voi olla oikeus reklamoida virheestä, vaikka kauppa olisikin jo tehty. Mikä on siis myyjän vastuu autokaupassa, kun vika ilmenee kaupantekohetken jälkeen? Kuluttajansuojalaki ei Suomessa aseta virhevastuulle ajallista ylärajaa tai alarajaa. Kuluttajansuojalain perusteella myyjän voidaan katsoa olevan vastuussa tavarassa luovutushetkellä olleesta virheestä, vaikka itse virhe ilmestyisikin myöhemmin.


Kuluttajansuojalaissa on kuitenkin asetettu niin kutsuttu 12 kuukauden virheolettama. Tällä tarkoitetaan sitä, että kaupan kohteena olevan tavaran (kuten auto) katsotaan olleen virheellinen jo luovutushetkellä, mikäli virhe ilmenee 12 kuukauden kuluessa siitä, kun myyjä on luovuttanut tavaran ostajalle. Poikkeuksena ovat tavarat, joiden normaali kestoikä on alle 12 kuukautta. Tätä virheolettamaa sovelletaan, mikäli myyjä ei kykene osoittamaan toisin.


Virheestä johtuvan hyvityksen arviointi


Virheen merkityksen arvioinnissa otetaan huomioon auton, ajokilometrit, kauppahinta, auton ennakkomarkkinointi (myyntiesite, myyjän lupaukset ja kuvaukset autosta), korjausmahdollisuudet ja -kustannukset sekä korjauksen tarkoituksenmukaisuus sekä ostajan perustellut odotukset. Perustelluilla odotuksilla tarkoitetaan laajaa kuvausta siitä, mitä laatutasoa ostajan on ollut objektiivisesti arvioiden perusteltua odottaa. Näihin odotuksiin vaikuttavat kaikki edellä mainitut ominaisuudet yhdessä. Auton hintaa arvioidessa otetaan huomioon sekä auton itsessään että auton kauppahinnan suhde muihin vastaaviin autoihin. Jos auto on myyty verrokkeihinsa (sama ikä, malli, kilometrit, varusteet jne.) nähden korkealla hinnalla, voi ostaja perustellusti odottaa saavansa myös keskivertoa parempaa laatua. Myyjän vastuu autokaupassa korostuu, kun kaupan yhteydessä ostetut myyjän tarjoamat takuut tai muu vastaava lisäturva toimii myös perusteltuja odotuksia korottavana tekijänä.


Miten toimia virhetilanteessa


Myyjän vastuu autokaupassa syntyy auton virheellisyyden ja sitä seuraavan reklamaation perusteella. Jos ostaja havaitsee virheen, hänen tulee ensin ottaa yhteyttä myyjään ja ilmoittaa virheestä. Reklamaatiovelvollisuus on ostajan tärkein alkuvaiheen velvollisuus. Mikäli reklamaation tekemisessä kohtuuttomasti viivytellään tai sitä ei tehdä, voi ostaja menettää oikeutensa vedota virheeseen. Saatuaan reklamaation, myyjällä on oikeus korjata virhe. Jos myyjä ei suostu tai ei onnistu korjaamaan virhettä tai ei vastaa reklamaatioon, voi ostaja viime kädessä korjauttaa itse virheen ja vaatia korjauskustannuksia myyjältä. Tällöin korjauksesta tulee olla kattava dokumentaatio. Tämän käyttämisessä tulee kuitenkin olla varovainen, sillä myyjän oikeus korjata virheensä on merkittävä oikeus, josta poikkeaminen voi johtaa virhevastuun alenemiseen tai poistumiseen.

Aiheeseen liittyvät päivitykset

Katso kaikki

Comentarios


OTA YHTEYTTÄ

Lakiasiaintoimisto Naskali Oy

Y-tunnus: 3256316-6

Teiskontie 1

33500 Tampere

050 556 7555

toimisto@lakinaskali.fi

Ota meidät seurantaan

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page