Reklamaatio-opas: Varmista oikeutesi virhetilanteessa
Havaitsetko tavarassa tai palvelussa virheen? Älä jää odottelemaan! Reklamaation tekeminen on tärkeää oikeuksiesi turvaamiseksi. Lakiasiaintoimisto Naskali opastaa sinua reklamaatioprosessissa ja auttaa sinua saamaan oikeudenmukaisen hyvityksen.
Truha odottelu reklamaatiotilanteessa voi johtaat ilanteeseen jossa reklamaation kohde esittää että oikeus vedota virheeseen on menetetty joka voi alentaa mahdollista korvausvelvollisuutta tai oikeus vedota virheeseen voidaan katsoa kokonaan menetetyksi. Reklamaatio tulee tehdä kohtuullisessa ajassa siitäkun virhe on havaittu tai se olisi tulut havaita. Tämän lisäksi vaatimuksia tulee täsmentää tai edistää kohtuullisessa ajassa itse reklamaation tekemisestä
Mikä on reklamaatio?
Reklamaatio on ilmoitus myyjälle tai palveluntarjoajalle tavaran tai palvelun virheestä. Se on kuluttajan tai yrityksen keino vedota oikeuksiinsa virhetilanteessa. Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisen jälkeen, jotta oikeus vedota virheeseen ei menetetä.
Milloin reklamoida?
Kuluttajakaupassa: Kuluttajalla on kaksi kuukautta aikaa reklamoida virheestä sen havaitsemisesta. TÄmä on kuitenkin liukuva aikamääre, mutta kahta kuukautta voi pitää ohjeellisena muistikeinona
Yritysten välisessä kaupassa: Reklamaatio on tehtävä tavanomaisesti noin 2 viikon kuluessa virheen havaitsemisesta. Tämä johtuu monissa yritysten välisissä sopimuksissa olevien reklamaatiosäännösten muotoilusta. Muutoin noudatetaan ohjessäntönä samaa kahta kuukautta. Yritysten on kuitenkin syytä huomioida, että liian tiukat rajoitukset reklamaatio-oikeuteen voivat johtaa siihen että mainittu rajoitus ei ole juridisesti pätevä.
Miten reklamoida?
Ilmoita virheestä: Kerro myyjälle tai palveluntarjoajalle selkeästi, mikä virhe on kyseessä ja milloin se havaittiin.
Esitä vaatimuksesi: Kerro, mitä toimenpiteitä odotat myyjältä tai palveluntarjoajalta virheen korjaamiseksi (esim. korjaus, hinnanalennus, kaupan purku). Voit esittää vaatimuksesi joko heti reklamaation yhteydessä tai myöhemmin kohtuullisessa ajassa.
Toimita tarvittavat tiedot: Liitä reklamaatioon mukaan esimerkiksi kuitti tai tilausvahvistus sekä mahdolliset muut asiaan liittyvät asiakirjat.
Tee reklamaatio kirjallisesti: Suosittelemme tekemään reklamaation aina kirjallisesti (sähköpostitse tai kirjeitse), jotta siitä jää todiste.
Reklamaation merkitys
Reklamaatio on tärkeä, koska se:
Turvaa oikeutesi: Reklamaation tekeminen on edellytys sille, että voit myöhemmin vedota virheeseen ja vaatia hyvitystä.
Antaa myyjälle mahdollisuuden korjata virhe: Usein myyjä on halukas korjaamaan virheen, kun siitä ilmoitetaan.
Toimii todisteena: Kirjallinen reklamaatio on tärkeä todiste mahdollisessa riitatilanteessa.
Lakiasiaintoimisto Naskalin apu
Lakiasiaintoimisto Naskali auttaa sinua kaikissa reklamaatioon liittyvissä kysymyksissä. Avustamme sinua reklamaation laatimisessa, neuvotteluissa myyjän kanssa ja tarvittaessa oikeudenkäynnissä.
Älä jää yksin reklamaatio-ongelman kanssa – ota yhteyttä Lakiasiaintoimisto Naskaliin!
Hinnasto
Reklamaation laatiminen: Alkaen 350 euroa
Reklamaation tarkastus: Alkaen 150 euroa
Muut sopimuksiin liittyvät palvelut: Kysy tarjous!
Asiakirjan laatiminen sisältää neuvottelun + asiakirjan laatimisen sekä muokkauskierroksen tämän jälkeen. Tarkastus sisältää kirjallisen sopimuksen kommentoinnin.
Tarjoamme kiinteähintaisen tarkastuspalvelun, joka sisältää:
Neuvottelun (1h) ja sopimuksen läpikäynnin.
Kirjalliset kommentit sopimukseen.
Mahdolliset ylitykset tai päämiehen toivomat ylimääräiset toimenpiteet laskutetaan tuntiveloituksella. Tuntiveloitus 220 € / h
Comments