Kuluttajan ostamien palvelujen virheellisyyttä voidaan arvioida myyjän vastuun osalta samalla tavoin perusteiltaan kuten helpommin hahmotettavissa olevasta tavaran kaupasta. Arviointi luonnollisesti eroaa arviointi tavoiltaan palvelujen ja tuotteiden välillä. Kuluttajan ostaman vasaran virheellisyyttä ei voida arvioida täysin samalla tavalla kuin palveluna ostetun remontin virheellisyyttä. Kuluttajan ostamia palveluja voivat olla esimerkiksi keittiöremontti rakennusliikkeeltä
Milloin siis voidaan katsoa olevan virhe kuluttajan ostamassa palvelussa? Asiaa voidaan käsitellä osittain selvemmin tarkastelemalla millainen on "virheetön palvelu"
Kuluttajan ostaman palveluksen on sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Kuluttajan palkkaaman toimeksisaajan (esim. remonttiliike, korjausliike) on suoritettava ṕalvelus ammattitaitoisesti ja huolellisesti sekä ottaen huomioon tilaajan edut. Palveluksen tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen palveluksen yhteydessä aihetta olettaa. Palveluksen tulee myös vastata laissa, asetuksessa tai viranomaisen päätöksessä asetettuja vaatimuksia.
Jos toimeksisaajan on hankittava palveluksen suorittamisessa tarvittavaa materiaalia eikä toisin ole sovittu, materiaalin tulee olla kestävyydeltään ja muilta ominaisuuksiltaan tavanomaisen hyvää laatua.
Mikäli kuluttajan palkkaaman toimeksisaajan suorittama palvelus (kuten remontti tai korjaus) poikkeaa siitä, mitä edellä on mainittu palvelun ominaisuuksista, voidaan palvelussa katsoa olevan virhe. Toimeksisaajan, esimerkiksi siis remontti- tai korjausliikkeen, on kyettävä osoittamaan riitatilanteen noustessa, että kuluttajan tilaama palvelus on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Näyttötaakka työn sopimuksen mukaisesta suorittamisesta on siis lähtökohtaisesti työn suorittajalla kuluttajansuojalain perusteella.
Lisäksi kuluttajan palkkaaman toimeksisaajan palveluksen suorittamista ja velvoitteita säätelevät useat muut tekijät kuluttajansuojalain perusteella. Asian käsittelyn ja riitatilanteen ratkaisun kannalta on huomattavasti oleellista tulkinta-apua saatavilla myös oikeuskäytännöstä sekä kuluttajariitalautakunnan ratkaisuista.
Tyypilliset tilanteet, joissa virhevastuu palvelun osalta nousee erimielisyydeksi on esimerkiksi: pieleen mennyt remontti, liian suuri korjauslasku, epäselvästi laadittu lasku, laskuperusteet tai niiden hyväksyttävyys.
Kuluttajan kannattaa aina muistaa erimielisyystilanteissa myyjän, urakoitijan muun palvelun suorittajan tai tavarantoimittajan kanssa, että suurimmalla osalla ihmisistä on yleensä käytössään jonkin asteen vakuutus, joka kattaa asian käsittelystä koituneet riidanratkaisun kulut. Soveltuva vakuutus voi olla kotivakuutukseen kuuluva oikeusturvapykälä tai nimenomainen oikeusturvavakuutus. Mikäli asian käsittely etenee tuomioistuimeen voi käytössä olla myös valtion oikeusapu. Toimistomme palveluihin kuuluu päämiestemme asianajo neuvotteluissa sekä tarvittaessa tuomioistuimessa.
Tarjoamme ilmaisen kartoituksen vakuutuskattavuudesta tai oikeusavun mahdollisuudesta. Ota yhteyttä meihin kun riitatilanne ei vaikuta etenevän. Avullamme riitatilanteet saadaan ratkaistuksi ilman tuomioistuimia noin 90 %:ssa tapauksista ja vältätte oikeudenkäyntikuluriskit sekä ratkaisun venymisen vuosien päähän.
Comentários